Gå direkt till innehållet

Tio år med SVT Play

SVT Play fyller tio år och programdirektör Lena Glaser var med och startade den populära tjänsten. Välkomna ombord på nästa etapp, den som tar SVT Play från en catchup-tjänst till en ny tv-vana, skriver hon.

Skärmbild av SVT Play.

SVT Play fyller 10 år i år. Vilken resa det har varit. 

Och vad många som har varit med och dragit sitt strå till stacken. Teknik och innehåll, koncept och rättigheter, gränssnitt och publiceringsmodeller. 

Grattis till SVT och alla som varit med på resan. Och välkomna ombord på nästa etapp. Den som tar SVT Play från en catchup- tjänst till en ny tv-vana.

Video på webben

Sveriges television fyller 60 år i år och SVT Play fyller 10. Video på webben, kan man väl tillägga, fyller 20 år. Se där: så hänger det ihop, det ena med det andra. 

För 20 år sedan började flera personer runt om i företaget publicera program på nätet. Frimärksstor hackig videobild med dåligt ljud. Men de förstod potentialen i nätets möjligheter.

Sydnytt och Rapport

Först ut var Sydnytt och Rapport med sina sändningar. Rörelsen växte och SVT hade i början av 2000-talet mycket video på sin sajt, men publiken hittade inte. 

Att vi började utveckla SVT Play var därmed egentligen ett sätt att ”gräva där vi stod”. Vi upptäckte att allt fler tittade på vårt rörliga material och tänkte att det skulle bli enklare att göra det om vi samlade allt på ett ställe. 

Den första blygsamma versionen av tjänsten SVT Play lanserades 2006 och hade vid det laget fått sitt namn. Ett inte helt självklart val att gå på ett engelskt namn. För inte visst vi då att bland annat namnet skulle sätta en standard för benämningen av videotjänster på webben i Sverige. 

– Jag skämdes faktiskt lite dagen då vi släppte SVT Play, säger Johan Hallberg som är utvecklare på SVTi och en av de ursprungliga hjärnorna bakom tjänsten. Tyckte att den knappt hade några funktioner, förutom det viktigaste då; att det var enkelt att se på hela program. Men redan inom ett dygn förbyttes det till den största stolthet jag känt i yrkeslivet.

Förflyttat perspektivet

Under de tio år som gått har vi stegvis förflyttat perspektivet på företaget mot online. Hur vi tänker när vi göra program, publicerar, marknadsför, dramaturgi, rättigheter- allt! 

Men som alltid i sådana här projekt fanns det några eldsjälar, som initialt hade stor betydelse. Inledningsvis var det personer på redaktionerna. Som Michael Wall till exempel som började publicera Sydnytt och Johan Hallberg som jobbade med själva tjänsten.

Play Prima med utvalt innehåll i 720p lanserades 2008, men skrotades snart när adaptiv streaming infördes i SVT Play istället. 

Satt hemma på kvällarna 

Sedan fanns också en videokoordinator på dåvarande SVT webb, Stefan Kervefors, som ju fortfarande jobbar där. 

Han var djupt involverad i framtagandet av våra nya video-tjänster och satt bland annat hemma på kvällarna och publicerade klipp och program, trots att publiken inte var särskilt stor till en början. 

– Det var inte så många då som kunde tro att SVT skulle sätta standarden och namn för en ny marknad och bli en förebild för våra konkurrenter, säger han. Men förhoppningar om succé fanns där, då tajmingen var perfekt med utbyggnaden av bredband, och att det fanns en publik mogen för nytt tittarbeteende. 

En av nycklarna till framgången med SVT Play var renodlingen, menar han. Att tjänsten var enkel att använda och förstå sig på samt att den tekniskt bara funkade. 

– Förutom ett attraktivt och relevant utbud är tillgängligheten en av de viktigaste parametrarna för Play-tjänster, eftersom tittaren tillbringar absolut mest tid att just bara konsumera video, säger han.

Små resurser

– Vi var inte bara tidigt på banan med SVT Play utan lyckades även, med jämförelsevis små resurser, få till en väldigt stabil, användarvänlig och uppskattad tjänst, säger Erik Hedin som är projektledare på SVTi. 

Särskilt nöjd är Erik med att vi har lyckats få den att funka för alla, eller åtminstone de flesta, oavsett förutsättningar, tillägger han.

Ja på sätt och vis var det enkelt i början. Vi byggde en tjänst, eller egentligen var det ju en ”hemsida”, som skulle användas på en dator. I början ska man komma ihåg att det ju huvudsakligen var en stationär dator man tittade på. Erik Hedin igen: 

– Utvecklingen går fort och det ÄR en tuff utmaning att optimera en tjänst, som ursprungligen byggdes för webben, på nya plattformar och samtidigt se till att den fortsätter funka för alla OCH upplevs mer relevant för "mig".

Utbudet 

Efter ett antal år insåg vi att vi inte kunde möta publikens hela behov av online-tv, bara genom att utveckla tjänsten. 

Vi hade redan då ett stort och uppskattat utbud. De så kallade ”vanliga programmen” är fortfarande basen i tjänsten och det som lockar absolut mest publik. 

Men vi såg redan då, och ser ännu mer nu, att en viss typ av utbud uppskattades mer online och vi hade också skäl att tro (utan att vi egentligen kunde göra demografiska mätningar online på den tiden) att publiken var yngre än i broadcast.

Play-unika titlar

2010 började vi därför beställa Play-unika titlar som de kallades på den tiden. ”Originals” skulle man kanske ha kallat det i dag, alltså program beställda med Play som första publiceringsyta.

Are Nundal var beställare av Play-titlarna och Clara Mannheimer var en av dem som var först ut med att producera de riktigt uppskattade och nytänkande webbserierna. 

– Att jobba med de första Play-unika titlarna som Rebecca & Fiona och Danne & Bleckan var som att gå på vatten. En yta att förhålla sig till men egentligen inget mer. Vi fick ifrågasätta allt och nu i efterhand kan jag säga att det förändrade hela mitt sätt att producera och tänka tv, säger hon.

Vann Kristallen 

Rebecca och Fiona vann en Kristall för Bästa realityprogram 2011.Vad det här handlade om, och fortfarande i mångt och mycket handlar om, är vår resa från att vara en traditionell broadcaster, till att vara ett mediebolag i partnerskap med publiken. 

Den fortsatta utvecklingen av SVT Play har just nu formerats i ett projekt, med siktet inställt på att ta några bestämda ytterligare kliv mot att bli en ny tv-vana för alla i Sverige. En tio år gammal, älskad tjänst, som går vidare in i nästa fas.

Två fokus nu 

Vi fokuserar just nu på två perspektiv: den stora tv-skärmen, där vi ser en stor tillväxt när det gäller online-tittandet. Hur kan vi göra en tjänst där man ännu lättare än i dag både kan hitta det man söker och upptäcka det man inte visste att man ville ha, tillbakalutad i tv-soffan framför den stora tv-skärmen? 

Och så det andra perspektivet – mobilen: korta klipp och liten skärm. Här växer tittandet lika mycket som på hela program och vi vill bli ännu bättre än i dag på att göra klipp och korta program tillgängliga för publiken. 

Play-projektet delas upp i olika delprojekt, där mobilprojektet är i full gång just nu. Delprojekten kommer att ha olika karaktär och flera av dem kommer att arbeta parallellt med utbudet, plattformen och publiceringen. Som så ofta när det gäller den digitala utvecklingen kan man inte skilja det ena från det andra.

Utvecklingen i mobilen

Utvecklingen av SVT Play i mobilen har för övrigt sin egen historik, som började med att vi år 2000 lade ut text-tv i form av wap (dåtidens standard för webbsidor i mobilen). 2005 gick wap-tjänsten i graven och vi startade mobil.svt.se i xhtml, med nyheter, sport och Filmkrönikan. 

I samband med det lade vi också ut Nyhetsteckens sändningar, eftersom 3G-telefoner med videosamtal var en stor grej.

På den här tiden kostade video i mobilen skjortan och rubriker om höga teleräkningar i kvällstidningarna och dålig upplevelse i den tidens mobiler gjorde att video i mobilen kom av sig lite. 

Det var först i samband med att iphone dök upp på arenan 2007 som det började bubbla igen och tredje versionen iphone vid årsskiftet 2009/2010 gjorde att det var dags för vår nya mobila SVT Play version. 

Därefter har mobilen vuxit stadigt och i dag är det som bekant självklart att använda mobilen till att titta på video, så väl korta som långa format. Nyhetsuppdatering är lika viktigt nu som då för mobilen, eller så använder man den helt enkelt som fjärrkontroll.

Utvecklingen fortsätter 

Det mesta när det gäller SVT Play har utvecklats internt på SVTi och görs fortfarande. 

– Jag känner mig oerhört glad och privilegierad som har fått vara med på den här resan med en av Sveriges allra mest uppskattade tjänster sedan jag började på SVT 2009, säger Jonas Beck, som är utvecklare på SVTi. 

– Det är lätt att glömma bort när man jobbar med något varje dag, men blickar man tillbaka 10 år så har ju SVT Play inneburit en revolution för hur väldigt många människor konsumerar rörlig bild och tjänsten har ju både till form, funktion och namn varit stilbildande. 

Att SVT Play ska fortsätta vara förstahandsvalet bland videotjänster framöver är en stor utmaning när konkurrensen hårdnar och användarnas krav på att saker bara ska funka hela tiden ökar, påpekar han. 

– Men det är där vi ska vara och vi har alla förutsättningar att lyckas, tillsammans med våra användare och alla fantastiska medarbetare här på SVT.

Externa byråer

Externa byråer och konsulter har i olika perioder också varit inblandade i utvecklingen av SVT Play och framför allt inledningsvis var designbyrån Doberman en viktig part, när de var med och tog fram den första ”riktiga” Play-tjänsten, namnet, logotypen m m. 

Lisa Lindström som är VD på Doberman kommenterar den resan så här: 

– Tänk att en av vår tids viktiga medieinnovationer var resultatet av ett utforskande, medskapande och nytänkande arbetssätt. Jag är övertygad om att modigt beslutsfattande ihop med publikens involvering i tjänsteutvecklingen var nyckeln till framgång.

Vuxen tjänst 

– De närmaste åren framöver handlar om att gå från den bra tjänst vi har i dag, men som börjar växa ur sin examenskavaj, till att bli en vuxen tjänst i en skräddarsydd kostym redo för ett långt förhållande med Sveriges vardag och helg – den tv-vana vi alla kommer förvänta oss, sammanfattar Johan Wahlberg som är digital strateg på SVT.

Helt avgörande 

Personligen tror jag att de kommande åren blir helt avgörande för utvecklingen av tv-tittandet online. Hela kartan håller som bekant på att ritas om och SVT:s digitala tv-tjänster kommer även i fortsättningen att kunna vara med och sätta standarden för den här utvecklingen och därmed för publikens tv-vanor. 

Precis tio år efter det första avgörande steget ut i den digitala tv-världen tar vi därför nu nästa stora kliv. Genom att fortsätta utveckla vårt utbud, plattformar och redaktörskapet gör vi oss redo för den nya tv-världen. 

Vi fortsätter utveckla våra program för att möta publikens förändrade tv-vanor. Olika genrer kommer att påverkas olika mycket. 

Vi fortsätter också att utveckla redaktörskapet, marknadsföring, publiceringsytor och gränssnitt och vi jobbar naturligtvis också vidare med frågan om rättigheter - en helt central del i våra möjligheter att låta publiken ta del av våra program på de sätt de önskar.

Till SVT Play!