Gå direkt till innehållet

SVT ger kunskap

Robert Olsson om en färsk undersökning av medieanvändandet under terrorattackerna i Paris.

Levande ljus och blommor i Paris efter terrordåd.

Snart tre veckor efter terrorattacken i Paris börjar bilden av hur människor tog del av händelsen klarna.*

Bitvis mycket intressant läsning. Möjligen har vi sett ett paradigmskifte i hur folk får reda på nyheten när något riktigt stort och allvarligt inträffat:

  • Online var vanligaste källan i hur man fick kunskap om vad som hänt. Och i den miljön är det Aftonbladet och – Facebook som var första nyhetskällan.
  • Tolv procent tog emot nyheten om händelserna via pushnotis.
  • SVT och SR är inte i topp fem när det gäller medieföretag när människor uppger vilken online-källa som de först fick nyheten ifrån.
  • Expressen som senaste året gjort ett riktigt bra jobb med sin online-journalistik belönas inte alls för detta arbete av publiken i förhållande till Aftonbladet.

Totalt sett, oavsett plattform, var Aftonbladet största första nyhetskälla. SVT på andra plats. TV4 som också gjorde ett bra jobb strax därefter.

När det däremot handlar om att få mer kunskap om händelsen under helgen så är SVT mycket starkt. I det här fallet följt av TV4 och Aftonbladet. Alla andra källor långt därefter. Inte heller här belönas Expressens imponerande aktivitet med ständigt pågående livesändning.

  • De i debatten så vanligt förekommande sajterna Avpixlat och Fria Tider finns knappt på kartan. Intressant.

På frågan vilken medieaktör som gjorde bästa jobbet utifrån frågan om korrekthet och opartiskhet står SVT i en särklass. I allt som rör innehållet och som relaterar till saklighet, medarbetarnas och experternas kunskap och att förmedla många perspektiv – ja, i alla dessa så för oss viktiga kärnvärden ger oss publiken betydligt högre värden jämfört med vad de ger våra konkurrenter.

Sammanfattning
I ett strikt SVT-perspektiv hade det naturligtvis varit roligare om vi hade varit snabbare att komma upp med live-sändning och om vi hade haft en än starkare relation till publiken online. Men på totalen har vi en djupt förankrad relation till publiken i skarpa nyhetslägen. Och vi belönas rikligt av publiken för det innehåll vi levererar.

Detta kan vara bra att påminna sig i en tid där många har intresse av att förminska oss och att sätta diverse etiketter på vår journalistik. Vi står starka!

Medieundersökning_terrordåden i Paris(SVT).pdf 

* Undersökningsföretaget Novus har på beställning av SVT genomfört en undersökning som kartlägger medieanvändandet hos den svenska allmänheten i direkt anslutning till händelserna i Paris.