Gå direkt till innehållet

Melodifestivalen – svenska folkets tredje viktigaste ritual

SVT:s nytillträdda programdirektör Lena Glaser om det kanske allra säkraste vårtecknet.

Deltagare i Melodifestivalen.

Som vi längtat. På lördag går startskottet när hela Melodifestivalmaskineriet drar igång i Göteborg. Kanske som en flykt från det mörka, kalla februari samlas vi och frossar i låtarna, kläderna, artisterna, chipsen och skvallret. Det kan låta ytligt men detta – att samlas i en gemensam upplevelse – är något mycket större än ett tv-program. Jag vill mena att det fyller en stor och viktig samhällsfunktion, inte minst i en tid då fragmentiseringen ökar.

I torsdags pratade jag Melodifestival i P1 morgon tillsammans med antropologen Katarina Graffman. Hon beskrev Melodifestivalen som en modern ritual. När man undersökt vilka ritualer svenska folket anser viktigast rangordnar de så här:

1. Sin egen födelsedag.

2. Midsommarafton.

3. Melodifestivalen.

Ganska spektakulärt eller hur? I en tid när vi tydligt ser att det individuella tv-tittandet ökar så ser vi också denna tydliga mottrend. Behovet av att samlas kring en gemensam upplevelse.

Och samtidigt lever vi en tid då begreppet ”gemensam tv-upplevelse” till viss del behöver omdefineras. För en gemensam tv-upplevelse kan också betyda att många människor har tittat på ett program under en längre tid.

Kommer lägereldarna att dö ut, undrade programledaren. Nej, det tror jag inte. Melodifestivalen står urstark. Men det kommer att skapas nya lägereldar. Vi ser idag att även Nordiskt drama, till exempel Bron, är program som skapar starka gemensamma upplevelser över tid.

Katarina Graffman pratade också om Melodifestivalen som ett vårtecken. Ett sätt att glida in i våren, och ett tvärsäkert tecken som återvänder år efter år.

Precis som snödropparna, islossningen och fågelsången.